Księgowa – zakres obowiązków

Księgowa – zakres obowiązków

31 sierpnia 2021 2 przez

Księgowa to osoba odpowiadająca w głównej mierze za kompleksową obsługę księgową, a także procesy i czynności finansowe w danej firmie. Co jednak znajduje się w jej zakresie obowiązków? Odpowiadamy na te i inne pytania w poniższym wpisie.

Zakres obowiązków księgowa – podstawy

Księgowy w danej firmie musi przede wszystkim zadbać o rozliczenia podatkowe oraz finansowe firmy, względem dostawców, kontrahentów, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędu Skarbowego. Do podstawowych zadań związanych z pracą księgowego należy przede wszystkim prowadzenie ewidencji księgowej:

  • Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów,
  • Ksiąg Rachunkowych, dla pełnej księgowości,
  • Ewidencji przychodów, dla przedsiębiorców rozliczających się na podstawie ryczałtu.

Jeśli chodzi o zakres obowiązków księgowa, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, w jego skład może wchodzić także:

  • przygotowanie analizy finansowej przedsiębiorstwa,
  • rozliczanie VAT-u,
  • kontakt z klientem oraz organizacjami partnerskimi przedsiębiorstwa w sprawach finansowych,
  • realizowanie raportów,
  • dokonywanie wypłat wynagrodzenia pracowników,
  • wystawianie i księgowanie faktur VAT.

Jak wybrać odpowiednią księgową?

Prowadzenie księgowości jest poważnym zadaniem, dlatego też powinniśmy przede wszystkim zweryfikować, czy księgowa posiada odpowiednie wykształcenie, wiedzę oraz doświadczenie. Warto także sprawdzić, czy księgowa wdrożyła stosowne procedury, które zapewnią odpowiednią ochronę naszych danych personalnych.

Wiele biur prowadzi kompleksowe usługi, często niekoniecznie związane z księgowością. Jeśli ich nie potrzebujemy, warto zdecydować się na mniejsze biuro – takie często specjalizują się w pełnej obsłudze księgowej i kadrowej. Nierzadko też podejmując współpracę z mniejszym biurem, zyskamy lepszy kontakt i bardziej indywidualne podejście w porównaniu do takiego zatrudniającego kilkadziesiąt księgowych.

Dobra księgowa powinna także wzbudzać całkowite zaufanie. Dzięki temu właściciel działalności będzie pewny, że nie ujawni ona poufnych informacji dotyczących funkcjonowania firmy.

Zlecając prowadzenie rozliczeń księgowej, warto także sprawdzić, czy posiada ona polisę OC. Pomyłki zdarzają się każdemu, a posiadanie takiego ubezpieczenia to dodatkowe zabezpieczenie dla przedsiębiorcy.

Wszystkie wyżej wymienione cechy posiadają księgowe z biura PRI w Gliwicach. Jeśli więc szukasz wykwalifikowanej i sprawdzonej księgowej, to usługi rachunkowe Gliwice są właśnie dla Ciebie.

Zobacz, z jakich najpopularniejszych programów korzysta księgowa!