VoIP telefonia – wszystko co warto wiedzieć na jej temat

VoIP telefonia – wszystko co warto wiedzieć na jej temat

29 października 2019 0 przez Emil Stepien

Pomimo tego, że korzystanie z telefonów komórkowych jest wygodne, wiąże się niekiedy z dość wysokimi opłatami. Jednak istnieje takie rozwiązanie, które umożliwia wykonywanie takiej samej liczby połączeń co za pośrednictwem popularnego smartfona bądź telefonu stacjonarnego, a jest o wiele tańsze. Tym rozwiązaniem jest VoIP telefonia. Korzysta z niej coraz więcej osób, które przekonały się o tym, jak wiele zalet ma taka alternatywa.

Czym jest VoIP telefonia?

VoIP telefonia (ang. Voice over Internet Protocol) jest technologią, która umożliwia przetwarzanie głosu na strumień, który można przesłać przez sieć. W skrócie można więc powiedzieć, że dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest realizowanie połączeń za pośrednictwem łącza internetowego. Więcej na temat technologii VoIP można przeczytać tutaj: https://focustelecom.pl/blog/call-center-voip-co-to-jest/.

By można było szybko i łatwo wykonać połączenie, należy mieć dostęp do:

  • Internetu,
  • komputera (laptopa, smartfona, telefonu stacjonarnego lub telefonu VoIP).

Chcąc prowadzić rozmowy przez sieć, nie trzeba kupować specjalnego telefonu VoIP. W zupełności wystarczy ten model telefonu, z którego korzystało się do tej pory. Trzeba go jedynie podłączyć do adaptera, czyli do bramki VoIP. Można też zdecydować się na zakup dedykowanego telefonu VoIP, a wtedy adapter nie będzie potrzebny.

Istnieje także możliwość prowadzenia rozmów bezpośrednio przy pomocy laptopa – należy wówczas podłączyć do niego słuchawki z mikrofonem, a także zainstalować aplikację, czyli komunikator VoIP.

Kogo zainteresuje takie rozwiązanie?

VoIP telefonia jest idealnym wyjściem dla wielu różnych odbiorców. Wśród nich można wyróżnić trzy podstawowe grupy, u których takie rozwiązanie się najlepiej sprawdzi, czyli w:

  • firmach, które oferują program do call center – instalując telefonię VoIP, można korzystać z wirtualnej centrali VoIP, która jest jednocześnie niedroga, a przy tym zarządzanie nią jest bardzo proste,
  • biznesie – VoIP telefonia doskonale sprawdza się w małych i średnich firmach – przedsiębiorcy tego szczebla mogą bowiem liczyć na niskie koszty wdrożenia takiego rozwiązania w swoim biznesie, a także na to, że z takiej telefonii bardzo szybko zacząć korzystać,
  • domu – każdy użytkownik ma zdalny dostęp do konta, które jest dostępne na dowolnej przeglądarce internetowej – wystarczy tylko wybrać panel klienta; opłata jest pobierana z utworzonego konta ze środków, które są na nim dostępne w systemie prepaid.

VoIP telefonia – jakie są jej zalety?

VoIP telefonia nie potrzebuje wiele, by można było zacząć z niej korzystać – jedynie istniejącej sieci lokalnej LAN i połączenie z Internetem. Kolejną zaletą jest duża oszczędność finansowa – koszty są naliczane w sekundach, a biling jest generowany w czasie rzeczywistym. Dotyczy to zarówno rozmów krajowych, jak i zagranicznych. Natomiast za połączenia, które są realizowane w sieci operatora, są bezpłatne – użytkownik telefonii sam definiuje, które numery wewnętrzne są przypisane dla danych konta, które jest mu przypisane. Poza tym korzystanie z telefonii VoIP jest wyjątkowo wygodne – nie trzeba zawierać żadnej umowy z operatorem.

Z usługi korzysta się elektronicznie, za pośrednictwem tak zwanej Chmury. Telefonię tę można zaadaptować do konkretnych warunków, jakie panują w danym środowisku biznesowym, bądź domowym. W każdej chwili można też sprawdzić, jak kształtują się koszty związane z użytkowaniem tej telefonii. Użytkownicy mogą skorzystać z dwóch form rozliczeń – albo pre-paid, albo post-paid (dla przedsiębiorców). Również częstym wyborem wśród przedsiębiorców jest korzystanie z systemów callpage.

Dowiedz się więcej jak działa telefon komórkowy oraz jak sprawdzić w jakiej sieci działa telefon.